Hudba
Taylor Swift a její nová verze alba 1989. Rozebrali jsme skladby jednu po druhé
U příležitosti reedice alba 1989 pro vás rozebíráme studiové album Taylor Swift - a to skladbu po skladbě.
Když jsme v roce 2014 stiskli tlačítko „přehrát“ u skladby „Welcome To New York“ a ozvalo se tleskání, všichni jsme věděli, že nás čeká něco jiného. Z alba spadla čelist fanouškům country po celém světě a Taylor Swift se stala popovou ikonou. Její hlavní singl „Shake It Off“ byl sice oficiálním představením její nové verze, ale jeho jazykově laděný text a akustická bubenická linka natolik připomínala skladbu „We Are Never Getting Back Together“, že jsme si mohli myslet, že nás čeká další country popová deska.
Její předchozí album Red bylo mozaikovitým portrétem ženy se zlomeným srdcem, které je kolem dvaceti let. Plakala, vzpomínala, snila, prosila a nakonec i přijala aktuální situaci. Po tematické stránce bylo album soudržné, ale mnozí kritici komentovali jeho poněkud nejistou zvukovou identitu.
Od country k popu
Hlavní country popový singl „We Are Never Getting Back Together“ se přikláněl k popu o něco více, než byli fanoušci Taylor zvyklí. Pozdější singl a rádiový hit „I Knew You Were Trouble“ využíval dubstepovou produkci, která nezněla jako nic, co jsme od zpěvačky slyšeli dříve. Red byla deska countryové zpěvačky, která si brousí zuby na popovou hvězdu.
Hlavní poselství alba 1989 zní: Taylor Swift je teď popová hvězda a popové hvězdy nejsou smutné. Místo toho, aby seděly doma a léčily si zlomené srdce, chodí tančit s přáteli. Lámou si srdce, a když jedna láska skončí, skočí rovnou do náruče další. A to všechno dělají na očích veřejnosti. Není vždy jasné, kde se postava popové hvězdy Swift mění z upřímné na satirickou, a zdá se, že to tak chce.
Mezi jejími silně deníkovými, zpovědními texty z prvních čtyř alb a stylizovaným textařstvím, které se objevuje na albu 1989, se rýsuje hranice. Přesto je zde stále spousta vynikajících příběhů, když Swift satirizuje sama sebe v „Blank Space“, spřádá osudový milostný příběh v „Out Of The Woods“ a léčí se ze zlomeného srdce v „Clean“.
Na skladbách ‚From The Vault‘, které jsou často nesourodou směsicí, je vidět, že Taylor měla v každé z těch svůj záměr. Zvukově by všech pět dokonale zapadlo do původního tracklistu. Určité rysy těchto skladeb ale narážejí na Taylořinu původní image čisté a milé dívky roku 2014, což je možná důvod, proč taky byly tenkrát uloženy do šuplíku. Nyní, po Reputation a s otevřenou odpovědí o tom, jak to všechni dopadlo, má 33letá Swift ideální příležitost je vydat.
1. Welcome To New York
V roce 2014 možná některým dlouholetým Swifties málem způsobila zástavu srdce, ale přesně kvůli tomu přišel singl „Welcome To New York“. V předchozím albu Red se Taylor otevírala možnosti znovu najít lásku s jemnou country kytarovou baladou ‚Begin Again‘. ‚Welcome To New York‘ toto vyprávění trochu poopravuje: ve skutečnosti se do New Yorku stěhuje se všemi svými přáteli. Úvodní skladba alba 1989 nám představuje starší, sebevědomější a otevřenější Taylor. „And you can want who you want, boys and boys and girls and girls,“ prohodí.
Na novém albu je skladba „Welcome To New York“ stejně jasná a nadšená jako vždy. Syntezátory jsou lesklejší, vokály ještě více zpracované, jako, kdyby na nás zpívala z billboardu.
2. Blank Space
Po pěti albech byla image Tayor Swift na veřejnosti natolik pevná, že byla připravena začít ji satirizovat. Stylizuje se do role nezkrotné hříšnice, oslovuje poslední objev své náklonnosti a vysvětluje mu, jak to všechno bude. „Darling I’m a nightmare dressed like a daydream,“ mrkne na něj. Ve velkém elektro-popovém refrénu písně mu říká, že „got a long list of ex-lovers – they’ll tell you I’m insane.“ Je to natolik populární text, že se z jeho poslechu stalo oblíbené meme, přičemž sama Swift nakonec řešila, že skutečně nejde o „milence ze Starbucksu“.
Skladba „Blank Space“ je popovou písní, obrovským elektropopovým číslem, které je spíše osobním manifestem než klubovým hitem. Původní produkce skladby je téměř bezchybná, od toho pokračujícího synťákového riffu, který je nakonec téměř pohřben pod bicími, ale stále přetrvává, až po tiché cvaknutí perem na konci refrénu. V nové verzi skladby vystupují nové prvky (například ta bzučivá basová linka) a hlas Taylor má novou sílu, která skutečně prodává její charakter.
3. Style
V případě Taylor Swift je náročné hádat, který z jejích bývalých partnerů inspiroval kterou píseň. V téhle nám ale možná sama něco naznačila. „Style“ je dalším potvrzením toho, jak se její veřejná image neustále střetává s osobním životem – vztah s Harrym Stylesem zrovna dvakrát nefunguje, ale estetika je zatraceně dobrá. Jsou jak z nějakého filmu, jak jasně dává najevo Swift.
„You’ve got that James Dean daydream look in your eye, and I’ve got that red lip classic thing that you like,'“ zpívá. Stejně jako většina písní z alba 1989 působí i Style neuvěřitelně filmově; ztišené intro a spiklenecký předzpěv, který po zaznění refrénu vyústí v obrovskou, triumfální zvukovou stěnu. Její nová verze je ještě ostřejší, elektrická kytara dostává chvíle, kdy může zazářit, a refrén je třpytivější než kdykoli předtím. Ale i jinak zůstává tím svůdným popem, který známe a milujeme.
4. Out Of The Woods
Toto sice není úplně rozchodové album, ale copak by to bylo album Taylor Swift bez několika rozchodových písní? „Out Of The Woods“ je zatím její nejvýraznější a nejpopovější rozchodová skladba. Ten zkreslený, klesající vokální riff se střídavě objevuje a mizí, zatímco Taylor rozvíjí své vypravěčské dovednosti a provází nás tímto příběhem lásky odsouzené k zániku od začátku až do konce.
Jakmile zazní refrén, pozve nás do své úzkostné mysli a neustále se ptá, jestli už je všechno v pořádku, nebo jestli přijdou další spory. Celé to skončí doslova autonehodou a Swift se rozhodne, že je možná čas odejít. „But the monsters turned out to be just trees,“ zpívá. „When the sun came up, you were looking at me.“
Ten úvodní sestupný riff se na nové verzi nahrávky objevuje s ještě větší jistotou a Swift nadále vytahuje drobné bicí detaily v uspořádání, které se možná napoprvé ztratily v mixu. Nezní tolik, jako by se tu snažila napodobit své mladší já. Tato verze „Out Of The Woods“ působí jako skladba „Midnights“, tedy jako ohlédnutí za vztahem po letech, přičemž Taylor z něj dělá jen dobrý příběh.
5. All You Had To Do Was Stay
Popová verze miluje rytmus pochodových bubnů, který skvěle využívá v písni All You Had To Was Stay. Původní skladba zní tak hluboce zakořeněná v popu roku 2014, že je těžké si představit, že by ji Taylor nahrála nově pro rok 2023 a nic na ní nezměnila, ale jsme rádi, že to neudělala. V obou verzích, staré i nové, zůstává píseň dokonalou časovou schránkou. To falzetové „stay“ je v nové verzi odvážnější a opernější, ale jinak je skladba poměrně dokonalou kopií originálu.
6. Shake It Off
Ať už si o tom myslíte cokoli, nelze popřít, že největší popový průlom Taylor Swift byl úspěšný. Tento song v době svého zveřejnění ovládl rádia a pořád tomu ještě není konec. Text písně byl jednodušší, než byli fanoušci zvyklí. Díky „Shake It Off“, kde nechybí chichot ani roztleskávačky Taylor dokázala, že si umí poradit stejně dobře ve feel-good popu jako ve zpovědním country. A dokonce se jí podařilo přidat i nějaký ten vtip. „You could have been getting down to this sick beat,“ vykřikne.
Taylor si na nové nahrávce dala záležet. Každé zahihňání a povzdychnutí jsou na svém místě – zpěvačka očividně nechce dát obrovskému množství hudebních klubů a rozhlasových stanic, které jsou stále závislé na „Shake It Off“, žádný důvod, aby nevyměnily staré a nepřinesly to nové.
7. I Wish You Would
O korunu pro nejchytlavější a nejpopovější skladbu na jejím dosud nejvýraznějším a nejpopovějším albu se vedou spory, ale „I Wish You Would“ se musí zařadit vysoko. Ve slokách songu je nadějná a lehce zoufalá a čeká, až se její bývalá láska vrátí a požádá ji, aby to zkusila znovu. Jenže refrén vše roztočí, Taylor přepne tempo, aby po svém milenci zatoužila ve zpomaleném tempu a zároveň neobětovala nic z dynamiky skladby.
Stejně jako v celém albu 1989, i tady jsou skvělé riffy (například to opakované „I wish I wish I“ v pozadí), ale je to právě Taylor, která dokáže spojit své country vyprávění s popovou jednoduchostí, co září. Nová verze nahrávky zachovává „I Wish You Would“ v celé své kráse a vokál zpěvačky si zachovává stejnou dechberoucí kvalitu.
8. Bad Blood
Při tvorbě skladby „Bad Blood“ se zdá, jako by šlo spíš o záminku k natočení videoklipu než o cokoli jiného. Pokud jste ho neviděli, Taylor v něm nabaluje tajemnou pracovní skupinu se všemi významnými supermodelkami a módními jmény poloviny roku 2010, aby svedla bitvu se Selenou Gomez. S Kendrickem Lamarem nahrála i single verzi skladby. V roce 2014 se opravdu vyplatilo žít.
Starší „já“ Taylor Swift do vokálů udeřilo dostatečně silně na to, aby veřejnost zapomněla, že tento údajný spor s Katy Perry byl někdy pohřben (Perry se objevila ve skladbě „You Need To Calm Down“ a obě se objaly, zatímco byly oblečené jako hamburger a hranolky).
9. ‘Wildest Dreams’
Tyto lákavé tóny nás přitahují zpět na stříbrné plátno. „‚Say you’ll remember me, standing in a nice dress, staring at the sunset, babe‘,“ zpívá Taylor. Od tlumených bicích až po lesklé harmonie je „Wildest Dreams“ skutečně popová dokonalost. Na originální nahrávce navíc Taylor předvádí jeden ze svých nejlepších pěveckých výkonů, nádherně dechberoucí ve dvou oktávách.
10. ‘How You Get The Girl’
„How You Get The Girl“ je pravděpodobně skladba z alba 1989, která by se klidně mohla objevit na albu Red. Je to zábavný popový kousek s folkovým nádechem, v němž Swift dává beznadějné nápadnici tolik potřebné rady za doprovodu optimistického akustického kytarového riffu. Původní nahrávka opravdu nemohla působit radostněji, a proto zde není moc co vylepšovat. Místo toho Taylor věrně obnovuje „How You Get The Girl“, a to až na její mladistvý vokál.
11. ‘This Love’
„These hands had to let it free, but this love came back to me,“ zpívá Taylor nad lehce bzučícími syntezátory, ozvěnou jejích vrstvených harmonií, které dávají celé věci pocit prostoru, jako by rozšiřovaly poměr stran. Veselé popové vokály v „This Love“ ustupují něčemu jemnému a pietnímu, když Taylor vdechuje druhý život svému milostnému příběhu. Nová nahrávka je bohatší, zkaramelizovaná ostřejší produkcí a o něco hlubším, hladším hlasem.
12. ‘I Know Places’
Taylor předbíhá sledující oči v písni „I Know Places“. Napínavé sloky se přelévají do velkých refrénů a ona a její láska se vydávají na euforický útěk. „They are the hunters, we are the foxes, and we run,“ zpívá. Pochodový rytmus bubnů vyvolává dojem, že zmínění lovci jsou jí stále v patách.
Je zde patrný rozdíl mezi starým a novým – tam, kde se „I Know Places“ z roku 2014 poněkud rozplynula ve zbytku tracklistu, verze z roku 2023 díky výkonu Taylor září. Tam, kde v originálu měla tendenci se zadýchávat a zastrašovat ty, kteří jí byli v patách, má v nové nahrávce její hlas po celou dobu sílu, která naznačuje, že se nevzdá bez boje.
13. ‘Clean’
Tohle byla původní závěrečná píseň alba 1989, katarzní, léčivá píseň z doby rozchodu, ve které se Swift konečně odpoutává od svého zlomeného srdce. Pohrává si jak s biblickou představou potopy, tak s myšlenkou vyléčené závislosti. Je optimistická, ale opatrně.
„Ten months sober, I must admit, just because you’re clean don’t mean you don’t miss it,“ vyznává se. V obou skladbách září promyšlená, tiše triumfální produkce Imogen Heap, přičemž v refrénu písně tentokrát více vystupují do popředí dunivé „dešťové kapky“.
14. ‘Wonderland’
Taylor se v písni „Wonderland“ vydává na cestu skrz zrcadlo a vzpomíná na vztah, který byl nádherný, než přestal být. Stále si zde potrpí na pochodový buben, ale produkce ‚Wonderland‘ je celkově o něco méně zářivá než na zbytku alba. Taylor do ní vnáší bzučivé syntezátory, které narušují původní aranžmá. Opět je to její vokál, který odlišuje nové album od starého. Po téměř deseti letech v pop music už Taylor ví, jak obstát proti zdi velké popové produkce, místo aby se v ní rozplynula.
15. ‘You Are In Love’
Stejně jako v písni „Begin Again“ na albu Red nás Swift ujišťuje, že je stále zamilovaná do lásky. ‚You Are In Love‘ dokumentuje pomalý, křečovitý proces uvědomění si, že jste se zamilovali natvrdo, a všechny drobné okamžiky, které k tomu vedou. „And you understand now why they lost their minds and fought the wars, and why I’ve spent my whole life trying to express it into words,“ zpívá. Hudební produkce v nové nahrávce vyzdvihuje jemné, vzdálené bicí výplně a dunící, jiskřivé syntezátory, zatímco její hlas je ještě více zranitelný a plný touhy.
16. ‘New Romantics’
Mezi fanoušky oblíbená skladba „New Romantics“ je bonusovým singlem, který vesele vykresluje Taylor a její přátele jako hédonistické, privilegované tvůrce, kteří se vydávají na sebedestruktivní misi, aby si nechali zlomit srdce. „The rumors are terrible and cruel, but honey, most of them are true,“ krčí rameny. Je to jiskřivý synth-popový klenot, který satirizuje jinou stránku veřejné image Taylor Swift. Dává nám také najevo, že pokud to nejhorší, co jí mohou říct, je to, že chodí příliš často ven a má příliš mnoho přátel, tak si to nechá líbit.
Je zábavné slyšet nyní třiatřicetiletou Swift zpívat o tom, jak jsou ona a její přátelé „so young, but we’re on the road to ruin“. S odstupem téměř deseti let se pointa písně – že na tuto etapu svého života bude vždy vzpomínat jako na pozitivní, bez ohledu na zlomené srdce a veřejnou kontrolu, která s ní přišla – zdá být prokázaná.
17. ‘Slut!’
První skladba „From The Vault“, „Slut!“, se svým třpytivým intrem a dechberoucím vokálem okamžitě usazuje ve vesmíru alba 1989. Příběhově se zdá, že začíná přesně tam, kde „New Romantics“ skončila: „Clink, clink, being this young is art,“ zpívá Taylor. V mnoha ohledech je však skladba zranitelnějším ‚Blank Space‘, upřímnějším pohledem přímo do očí veřejnosti.
„But if I’m all dressed up, they might as well be looking at us,“ říká. „And if they call me a slut, you know it might be worth it for once.“ Produkce se nikdy nestane tak plnou a rušnou, jak by mohl naznačovat vykřičník v názvu – místo toho je skladba zdrženlivá a tiše třpytivá. Taylor si pohrává s myšlenkou, že být tím, za koho ji všichni považují, by vlastně nemuselo být tak špatné.
18. ‘Say Don’t Go’
Ve skladbě Say Don’t Go je také použit omezený, opatrně se rozvíjející druh elektropopu, ale Jack Antonoff má možnost použít svůj velký refrén, když Taylor nakonec nedokáže ovládnout své pocity. Snaha hrát si na pohodovou holku nefunguje a refrén přináší příval otázek pro toho, kdo jí ublížil. „Why’d you have to lead me on? Why’d you have to twist the knife?“ dožaduje se. Ze všeho nejvíc chce být chtěná. Taylor tady podává vášnivý pěvecký výkon, ale skutečnost, že „Say Don’t Go“ nikdy neuslyšíme zpívat její mladší, zranitelnější já, je škoda.
19. ‘Now That We Don’t Talk’
V hořkém disco popu „Now That We Don’t Talk“ Swift sardonicky komentuje chování svého bývalého po rozchodu. „I guess I don’t have a voice, now that we don’t talk,“ povzdechne si. Pálí to, ale každý mrak má svou světlou stránku. V závěru songu si Swift stále dokola uvědomuje, že teď už je po všem: „I don’t have to pretend I like acid rock.“
20. ‘Suburban Legends’
Dalším sebeuvědomělým krokem zpět je zasněná, triumfální skladba Suburban Legends, v níž Taylor uvažuje o tom, co znamená být napůl „mocným párem“. Její partner je mocný, magnetický a chladný a ona sama cítí, jak se s ním snaží držet krok a udržet si jejich status známých osobností. Dokáže si však přiznat, že uspokojení, které z tohoto vztahu má, se podobá středoškolským snům o tom, jak se prochází po boku populárního chlapce. Nakonec musí vztah přinutit, aby se vydal cestou, kterou všichni očekávají. “ I broke my own heart ‚cause you were too polite to do it,“ zpívá.
21. ‘Is It Over Now?’
Jak je možné, že se skladba „Is It Over Now?“ nedostala na původní seznam skladeb? Možná byly narážky na sex pro tehdejší značku Taylor příliš riskantní, nebo možná skladba příliš proklínala jistého člena boybandu. „If she’s got blue eyes, I will surmise that you’ll probably date her,“ zpívá. „You dream of my mouth before it called you a lying traitor.“ Třpytivý synth-popový zvuk toho všeho ještě nikdy nebyl tak třpytivý, když se Taylor vyznává z nejtemnějších věcí, které zvažovala udělat, aby získala pozornost svého bývalého. Copak je to za eso v rukávu v podobě nevydané skladby?