Akce

Nejdražší koncertní stage v historii? Stála až 30 milionů dolarů na jedno představení

Nejdražší, nejzajímavější, nejimpozantnější. Tady je top 10 koncertních stagí v historii, které vám vezmou dech.

Jedinečný živý koncert zanechá nezapomenutelné zážitky na celý život. Každý z vás určitě alespoň jednou zažil koncert, který vás dostal natolik, že jste měli husí kůži a (téměř) jste plakali štěstím z pocitu, který právě prožíváte. I když stojíte od svého idolu stovky metrů daleko, tak se jedná o nesmírně silný zážitek.

Některé koncerty a ohromující vystoupení trhají rekordy a vstupují tak do historie. Světové kapely a umělci si na návrh svých stagí najímají jen ty nejlepší designéry. Volí zcela nové koncepty a na turné si s sebou berou vybavení, aby mohly postavit stejnou koncertní scénu, ať už hrají kdekoli a kdykoli.

Je to přímá reprezentace toho, kdo jsou jako umělci a co se snaží daným koncertem ztvárnit. My jsme pro vás připravili seznam top 5 vůbec nejdražších a nejimpozantnějších pódií v hudební historii. Tady jsou:

5. Lady Gaga a její Born This Way Ball: 1 milion dolarů za set-up

V letech 2012 až 2013 odehrála známá americká zpěvačka Lady Gaga 98 koncertů v rámci svého proslulého turné Born This Way Ball. Její pódium bylo navrženo podle náčrtů, které sama vytvořila. Šlo o největší putovní scénickou stavbu, která měla pět pater, tři rozměry a celá se točila kolem gigantického gotického hradu.

Samotný hrad vážil 30 tun a překonal nové hranice v oblasti technologií a inovací, protože mohl být sestaven za méně než šest hodin. Obsahoval také téměř 38 metrů čtverečních zabudovaného LED osvětlení a jeho vytvoření stálo více než 2 miliony dolarů. Jen na přesun hradu z jednoho místa na druhé bylo potřeba 15 traktorů.

Show Lady Gaga byla rozdělena na pět čísel, z nichž každé vyžadovalo jiné rekvizity. Born This Way Ball dosáhl výdělku 181 milionů dolarů a je tedy pátým nejvýdělečnějším turné. Sestavení brilantní scény stálo pokaždé přibližně 1 milion dolarů.

4. The Rolling Stones a jejich A Bigger Bang tour: 1,6 milionu dolarů za set-up

V letech 2005 až 2007 uspořádala slavná rocková skupina The Rolling Stones celosvětové koncertní turné k uvedení svého alba A Bigger Bang. Okamžitě se stalo druhým nejvýdělečnějším turné v historii po 360° Tour skupiny U2, jehož tržby dosáhly 558 milionů dolarů.

Na 25,91 metrů vysoké a 60,96 metrů široké stavbě se střídaly ohňostroje a počítačově generovaná grafika se dvěma více než 18 metrovými pódiovými věžemi s balkony. Stage byla velká jako dvě basketbalová hřiště a vážila přibližně 80 000 liber, což z ní činilo největší přenosnou scénu, jaká kdy byla vytvořena. K přepravě jeviště bylo zapotřebí více než 100 tahačů a k jeho sestavení stálá posádka 150 pracovníků.

Stage A Bigger Bang, kterou navrhl Mark Fisher, autor velkolepé scény The Wall skupiny Pink Floyd, měla uprostřed obří videoplátno a její postavení během každého ze 147 koncertů The Rolling Stones během turné stálo odhadem 1,6 milionu dolarů.

3. Turné Madonny Sticky And Sweet: 2 miliony dolarů za vystoupení

Madonna si potrpí na extravaganci a své fanoušky nikdy nezapomene ohromit. Královna popu si zaslouží jen to nejlepší a ani během turné Sticky and Sweet Tour se nešetřilo. Náklady na uspořádání turné se odhadují na 261 milionů dolarů, což znamená v průměru 2 miliony dolarů na jedno vystoupení.

Okouzlující pódium lemovala dvě velká třpytivá písmena M posázená diamanty, z nichž každé stálo více než 1 milion dolarů. Madonna slavnostně přijela na bílém Rolls Royce a vystoupila na pódiu ve tvaru písmene T za virtuálního doprovodu Justina Timberlakea, Britney Spears, Pharrella Williamse a Kanye Westa, kteří byli přítomni na obří obrazovce.

V letech 2008 až 2009 se v rámci Sticky and Sweet Tour uskutečnilo celkem 85 koncertů, kterých se zúčastnilo více než 3,5 milionu fanoušků. Turné Madonny vydělalo 408,6 milionu dolarů, což z něj činí nejvýdělečnější turné sólové umělkyně.

2. Roger Waters a jeho The Wall: 10 milionů dolarů na jedno představení

Jeden z nejpozoruhodnějších koncertů v historii, neuvěřitelný zážitek, který poznamenal celé generace. The Wall Tour Rogera Waterse je inspirován původním albem a turné skupiny Pink Floyd The Wall. Nejde jen o koncert, ale o komplexní show v pravém slova smyslu s působivým scénickým divadlem, designem a symbolikou. The Wall tour Rogera Waterse se konalo v letech 2010 až 2013 a jen rekvizity stály odhadem 60 milionů dolarů.

Celkem 219 koncertů po celé Severní Americe, Jižní Americe, Evropě a Oceánii, na nichž se na pódiu objevila největší videoprojekce všech dob, obří video plátno o délce více než 150 metrů a výšce přes 24 metrů, stálo postavení pódia na každém novém místě v průměru 10 milionů dolarů.

Roger Waters s protiválečným odkazem použil fotografie, které mu poslali fanoušci svých blízkých a promítl je na gigantickou stěnu. Obří konstrukci koncipovanou do podoby slavné zdi z alba Pink Floyd navrhl Mark Fisher. Zeď a nafukovací prase stály celkem 16 milionů dolarů. Zeď je na konci představení symbolickým prasetem kousek po kousku bourána.

Jen ostatní loutky stály 2 miliony dolarů. Během celého turné stálo 200 000 dolarů denně jen udržení show na cestách. Turné The Wall Tour Rogera Waterse vydělalo jen v Severní Americe přes 89 milionů dolarů, čímž se turné stalo druhým nejvýdělečnějším koncertem v Severní Americe a třetím nejvýdělečnějším na světě.

1. Turné 360° skupiny U2: 23-31 milionů dolarů na jedno představení

Stage pro 360° turné skupiny U2 je v našem žebříčku na prvním místě jako technologicky nejinovativnější, největší a samozřejmě nejdražší koncertní scéna v historii. Zároveň bylo vybaveno nejhlasitějším zvukovým systémem, jaký byl kdy sestaven. V letech 2009 až 2012 slavná rocková skupina U2 koncertovala ne méně než 110krát pod gigantickým 200tunovým pavoukovcem nazvaným The Claw. Konstrukce vážila 200 tun a její hlavní pilíř dosahoval výšky více než 46 metrů.

Během tour 360° kapela procestovala celou Severní a Jižní Ameriku, Evropu a Asii a pokaždé postavila stejnou gigantickou 360° stage. Další velkou atrakcí na pódiu byla obrovská videostěna v hodnotě více než 1 milion dolarů. Celé pódium s posádkou 300 pracovníků a rozpočtem 750 tisíc dolarů na den vážilo přes 400 tun a jeho postavení stálo pokaždé 23 až 31 milionů dolarů. Turné 360° od skupiny U2 se stalo nejvýdělečnějším turné v historii, jeho tržby dosáhly 730 milionů dolarů.

Jak se tvoří stage?

Zajímá vás backstage tvorby velkolepých stagí? Kdo všechno se procesu účastní a jak dlouho trvá vývoj k úplné dokonalosti? Poslechněte si podcast s českým stage designerem Matyášem Vordou, který nedávno připravoval show v O2 areně třeba pro Calina a Viktora Sheena nebo Ewu Farnou.

Jak se dělá show pro Ewu Farnou, Calina a Viktora Sheena | Matyáš Vorda